Hírek és események

Így fejleszd a családi vállalkozásodat!

Családi vállalkozások esetében az átörökítés kérdését nem szabad túlmisztifikálni. Üzletfejlesztési szempontból egyszerűen a staféta átadását jelenti – ebben a folyamatban persze sokkal több az emocionális tényező, mint rendesen, de ettől még a fejlesztési lépéseket végre kell hajtani a siker érdekében. Az üzletfejlesztési szakember számára az átörökítés kérdése egy családi vállalkozás esetében nem szabad, hogy sokban különbözzön bármely más cég új életpályagörbe kialakításának folyamatától. A legnagyobb problémák éppen a megkülönböztetésből erednek. Miért is van ez így?


HAGYOMÁNYOS ÜZLETFEJLESZTÉS A CSALÁDBAN

A családi vállalkozások által nehézségnek, sőt sokszor lehetetlen küldetésnek vélt átadás-átvétel egy jó üzletfejlesztő számára inkább nagy lehetőség. Egy hagyományos üzletfejlesztésnél, ahol a cég fejlődése megtorpant vagy már elindult a lejtőn lefelé, a legnagyobb kérdés az, mi jelentené az újdonságot, a valódi változást, amely – autós szóhasználattal élve – „bebikázza” az üzletet. Találó a kifejezés, mert a szituáció valóban hasonlít egy lemerült akkumulátorhoz, amely sokáig jól működött, de most gyengült és hiányában az autó is leáll. Először csak akadozik, majd végérvényesen felmondja a szolgálatot.

Üzletfejlesztések esetében általában akkor kérik a szakember segítségét, ha az „autó” már megállt, és se előre, se hátra nem mozdul. Ilyenkor persze azonnal kell a megoldás, azonnal kell az új energia. A legtöbb esetben pont az a baj, hogy a problémák ellenére a cégtulajdonos, cégvezető azt szeretné, ha az üzletfejlesztő az addigi termékekkel, szolgáltatásokkal, vezetőkkel, sőt az addigi teljes szervezettel oldaná meg a frissítést. Ez már csak azért sem lehetséges, mert éppen ennek az együttállásnak köszönhetően állt meg az üzlet, tehát önmagában attól, hogy egy külső tanácsadó megjelenik, még semmi nem fog változni. És jönnek a workshopok, a stratégiai gondolkodások, hogy mégis melyek lennének azok a lépések, amelyek igazi megoldást jelenthetnének. Ezek a lépések mindig személyi változást kell, hogy hozzanak, de általában az értékesítési szervezet fejlesztését, új termék indítását, új értékesítési és kommunikációs stratégia kialakítását is jelentik. 

A családi vállalkozásoknál a különböző korosztályokból származó családtagok révén eleve adott a változás iránti igény. Nem kell azon gondolkodni, kit nevezzenek ki vagy hogyan hozzanak a céghez új vezetőt azért, hogy észbe kapjon az idősebb cégvezető, valami nincs rendben. A családi vállalkozásoknál maga a gyerek mutogat rá a változás szükségességére. Ráadásul eleve adott egy potenciális új irány, maga az öröklő személye, aki szinte minden esetben teljesen más személyiségből van összegyúrva, mint apuka vagy anyuka. Vagyis már egyetlen gyermek megléténél is sokkal nagyobb esélye van a családi vállalkozásnak a belülről jövő változásra, mint egy nem családi vállakozásnak. Raádásul amíg egy hagyományos céges szervezetben a legjobb ügyvezető sem lesz a család belső embere, vagyis családtag, addig jó eséllyel elmondható, hogy egy családi vállalkozáson belül a közvetlen családtagok – szülők/gyermekek – nem akarnak rosszat saját vállalkozásuknak. Ez olyan előnyt biztosít számukra, amely utánozhatatlan a piacon. Az okos üzletfejlesztő ezt a lehetőséget alkalmazza is, így pillanatok alatt megoldható, hogy az amúgy sikeres családi vállalkozás az alapüzlet megtartása mellett teljesen új irányba kezdjen, amely az örökös személyiségéhez illően másként lesz sikeres, mint a korábbi vállalkozás.........


A cikk folytatásáért kattintson IDE.